Typografi: font och typsnitt

with Inga kommentarer

Typografin är en spännande värld men studerar du inte till grafisk planerare kan det hända att termer och olika användningsområden är okända för dig. Jag har sammanställt en kort typografiskola för den som önskar klargöra de olika begreppen.

För att skriva det här inlägget om grunderna inom typografin var jag tvungen att googla mig runt för att försäkra mig om att jag använder orden font och typsnitt rätt. Jag levde nämligen i den tron att font bara är det engelska ordet för typsnitt men det visade sig att det trots allt är en viss skillnad. Dock kom det även fram att uttrycket font är så utbrett och används så frikostigt av oss svenskspråkiga idag att de numer är likställda. I korthet anses dock font vara benämningen för typsnittets fysiska form. Med andra ord är en font till exempel en digital fontfil på datorn eller en blytyp som du använder i tryck.

Vad är ett typsnitt?

Väldigt förenklat är ett typsnitt utseendet på bokstäverna och tecknen du skriver på datorn eller trycker. Alla siffror, punkter och andra tecken hör även till typsnittet.

 

font-1-01

 

Ett typsnitt kommer oftast i olika former så som fet och kursiverad.

font-2-01

 

 

Vad är en font?

Det här ordet är lite knepigt. Jag skall försöka förklara så gott jag kan.

Alternativ 1. Ett låneord från engelskan som avser ordet typsnitt (svenskt modernt språkbruk). Alternativ 2. Benämningen på den digitala filen av ett typsnitt eller den fysiska metoden var du använder en blytyp för att trycka ett visst typsnitt (ursprungliga benämningen). Ordet font härstammar från det medeltidsfranska ordet fonte som betydde smält och syftade på den metallsmälta som man göt de lösa typerna med.

font-03-01

Vad betyder Serif och Sans-seriff?

Typsnitten kan delas in i två huvudkategorier: Seriff och Sans-seriff (Serif och Sans-serif på engelska). Samlingsnamnet på olika typsnitt med seriffer är Antikvor och kommer från latinets antiquus och syftar på att serifferna är gamla. Sans-seriffernas samlingsnamn är Grotesker. Alla typsnitt som har seriffer (de små hattarna på bokstäverna) är alltså antikvor och alla Sans-seriffer är, som namnet antyder, utan seriffer och kallas grotesker. Times New Roman hör till antikvorna eftersom typsnittet har seriffer. Typsnittet Baskerville som jag använt i grafiken nedanför hör också till antikerna på grund av sina seriffer. Typsnittet Futura som jag skrivit ordet Grotesker med har inga seriffer och är därför ett sans-seriff typsnitt som hör till groteskerna. Hänger ni med?

 

font-4-01

 

 

 

Andra kategorier inom olika typsnitt

Förutom antikvor och grotesker finns det även andra kategorier av olika sorters typsnitt. Dessa kategorier har dessutom alla sina egna underkategorier som jag dock inte går inpå i detta inlägg. Typsnitt är oftast kallade efter sina skapare (Baskerville, Garamond, Bodoni), antyder en tidsperiod (Futura) och inom vilken typsnittskategori de hör till (Source Sans Pro, Source Serif Pro).

 

Namnlöst-5-01

 

 

Olika användningsområden

De första typsnitten hade seriffer och var anpassade och skapta för att vara lättlästa trots stora sjok av text. Läser du dagstidningar och böcker kommer du att märka att brödtexten uteslutande skrivs med typsnitt som har seriffer. Sans-serifferna var en produkt av den tidiga industrialismen i 1800-talets England och uppkom som en protest mot de gamla traditionerna. Frånvaron av seriffer gör att typsnitten inte lämpar sig för längre tryckt text men fungerar däremot väl på datorskärmar och som slagkraftiga rubriker. På bilden nedanför ser ni hur jag använt typsnitten för olika ändamål i en tidning. På framsidan är loggan och även de andra rubrikerna skrivna i sans-seriff typsnitt för att ge ett käckt och fräscht intryck medan artikeln inuti tidningen endast använder sig av sans-seriffer i rubriceringen och låter själva texten vara i ett typsnitt med seriffer för att underlätta läsningen.

 

font-6-01

 

 

Olika typsnitt förmedlar olikt

Du kan ha de olika typsnittens historia i åtanke då du väljer ett visst typsnitt för ett visst ändamål. Vissa typsnitt fungerar inte alltid i alla sammanhang. Antikvor är klassiska typsnitt och fungerar med det mesta. Grotesker däremot lämpar sig bra för loggor, text på datorskärm och för ett modernt utseende. Skripter kan vara vackra på inbjudningskort och förmedlar en romantisk elegans. Comic Sans är allmänt känd för att vara hatad men fungerar fint, så som namnet antyder, i serietidningar.

 

 

font-7

 

I min bröllopsinbjudan som jag själv skapat använde jag mig av mitt favorit typsnitt av antikvorna: Adobe Devanagari

Amanda

Leave a Reply