Från nybörjare till fotograf

with 3 kommentarer

Idag kan alla som äger en telefon och uppdaterar sin instagram kalla sig för fotografer. Det finns dock en del misstag som nybörjarfotografer ofta gör och som kräver lite övning för att komma ifrån. Här har jag listat några vanliga missar och hur du kan utvecklas vidare från dem.

Blomstrande_fotografi_nyborjare

Misstagen som nybörjaren gör,
och hur du istället skall tänka för att ta bättre bilder.

________________________

  • Snapshots – Nöj dig inte med den första bilden du tar

Det fel jag oftast gjorde när jag började fotografera var att jag tog för få bilder. Jag tänkte inte igenom bilden jag ville ha, jag analyserade inte ljuset och jag planerade inte mina kompositioner. När jag hittat ett motiv som jag ville ta en bild av så brände jag bara av utan att tänka desto vidare.

Det finns förstås en charm med den första bilden, eftersom de de har sina brister så känns de mera spontana. Det finns många fotografer, speciellt inom den dokumentära fotografin, som använder sig av ett sådant bildspråk eftersom spontaniteten ger känsla av att bilden inte är regisserad och den uppfattas därför som mera äkta. Ofta kombineras det med en stark och tydlig blixt som tydligt lyser upp det som sker mitt i bilden. Dessa bilder är dock inte alltid så spontana som de vill fås att verka, bilden kan gott och väl vara regisserad även om det inte ser ut som det.

Om du vill utvecklas som fotograf så skulle jag därför säga att du först skall lära dig de klassiska reglerna för komposition och ljus, när du väl kan reglerna så är det okej att bryta dem. Nöj dig därför inte med den första bilden du tar utan analysera den i kameran för att se om den berättar det du vill ha sagt. Var inte nöjd så fort du fått en bild som är skarp och rätt exponerad. Om du befinner dig på en vacker plats, låt oss säga en fin strand vid solnedgången… Du vet ju att alla personer du kan tänkas visa din bild åt har sett en solnedgång förut så vad skall du göra för att din bild skall bli intressant? Om ditt mål är att de som ser din bild ska reagera på ditt fotografi och inte endast på motivet så måste du anstränga dig lite. Testa på olika perspektiv, kanske du kan backa lite och fotografera en bild där solnedgången skymtar mellan träden? Kanske du kan gå ner till vattenbrynet och böja dig ner så lågt att du får med vattenytan i förgrunden? Om det egentligen är de vackra färgerna som du gillar så kanske du kan låta dem tala genom att medvetet fotografera en suddig bild där alla färger smälter ihop som i en abstrakt målning? Inga sätt är fel, du kan testa dig fram, fotografera flera olika versioner och bestämma vilken du gillar mest först senare hemma vid datorn.

 

web_DSC0811 web_DSC0806

 

  • Dåligt ljus – Ändra ljuskällan eller flytta din modell om så behövs

Som jag redan skrivit i ett tidigare inlägg så är ljuset det viktigaste i bilden. Utan ljus – ingen bild. Vill du utveckla ditt fotografi måste du snabbt börja lära dig att se och bygga dina bilder med hjälp av ljus. Oftast är inte ljuset optimalt som det faller på ditt motiv just i den vinkel du råkar befinna dig och då gäller dig att anstränga sig lite för att hitta det rätta ljuset. Det behöver inte betyda att tända lampan i ett dunkelt rum utan det kan till exempel betyda att föra ditt motiv närmare fönstret. Att se ljus är inget man lär sig på en gång men det mest effektiva sättet att lära sig är att pröva ett oändligt antal olika vinklar då du fotograferar. Som i punkt ett så skulle jag föreslå att du testar på alla idéer du orkar och hinner med och sedan jämför du dessa hemma vid datorn för att se vad som fungerar bäst. Lek med ljuset och använd dig av både ljus och skugga för att skapa intressantare bilder.

Blomstrande_fotograf_nyborjar_tips_04 web_DSC7402_platt

Denna bild ser ut att vara tagen i studio på grund av det hårda riktade ljuset. Faktum är dock att bilden är tagen uppe på på en ladugårdsvind endast  med hjälp av solljus som kommer in genom fönstret. Du behöver alltså inte använda dig av externa ljus utan måste endast lära dig använda det befintliga ljuset.

 

  • Fel exponering – se till att få det rätt i kameran istället för att tänka att du kan rätta till dina misstag i redigeringen

Hur skicklig du än är på att redigera bilder så finns det en gräns för vad som är värt att lägga tid på vid redigeringen. Se därför istället till att få bilderna så bra som möjligt direkt i kameran. De betyder att hitta rätt exponering så att till exempel de ljusaste delarna av bilden inte är alldeles utbrända. Även då jag fotograferar med telefonen så fotograferar jag därför alltid i HDR. Om du använder dig av en digitalkamera, använd inte högre ISO än du måste eftersom det skapar störande brus i bilden som är tidskrävande att få bort i redigeringen. Se även till att du har rätt vitbalans, bilder tagna i solsken som är blåtonade är aldrig trevliga. Om du mot all förmodan envisas med att slarva med sådana grundläggande inställningar då du fotograferar, så se då till att fotografera i RAW-format så att du senare har möjlighet att rätta till dina misstag i redigering. Som grundregel skulle jag säga att man alltid skall försöka exponera bilder rätt vid fotograferingstillfället, även om du vet att du vill att slutresultatet skall vara överexponerat (för ljust, vitt). Att ljusa upp en bild i efterbehandlingen är inga problem men har du överexponerat en bild alldeles för mycket så betyder det att informationen helt enkelt saknas i de ljusaste delarna och det finns inget du kan göra i redigeringen för att få tillbaka den informationen.

web_DSC1902_3 Blomstrande_fotograf_nyborjar_tips_02

Om ditt motiv är upplyst med ett hårt ljus med tydligt avgränsade och mörka skuggor är det alltid bättre att underexponera bilden lite vid fotograferingstillfället.

 

  • Sneda och förvrängda linjer – var medveten om i vilken vinkel du fotograferar 

Det finns få saker som stör mig så mycket i en bild som sneda och förvränga linjer. Till exempel då man använt sig av vidvinkliga objektiv då man fotograferat små utrymmen vilket får rektangulära rum att se ovala ut med rundade väggar. Även många mobilkameror har jag svårt med just eftersom de är alldeles för vidvinkliga för mitt tycke. Speciellt om du vill fotografera interiörer eller arkitektur, men även stilleben och porträtt, så måste du ha koll på linjerna i din bild. Med andra ord: försök fotografera så att alla linjer i bilden är raka. Att få till en välkomponerad bild där alla linjer är raka är svårare än vad det låter, det räcker nämligen inte att få horisonten rak utan du måste också vara medveten om i vilken vinkel du fotograferar ett objekt. Även om du har kameran på stativ så att horisonten är helt rak så inverkar kamerans vinkel på linjerna i bilden. Om du till exempel fotograferar en hög byggnad och vinklar kameran uppåt (så du fotograferar underifrån) så kommer huset att se ut som att det blir bredare upptill. Detta ger lätt effekten att det ser ut som att huset håller på och välta ner över dig. Det är viktigt att hålla koll på alla linjer i fotograferingstillfället eftersom det inte går att räta ut förvrängda perspektiv i redigeringen. Det är därför viktigare att inte vinkla kameran då än att få horisonten rak då du fotograferar. För att undvika förvrängda linjer och perspektiv skall du alltid befinna dig i samma höjd som det objekt eller den person du fotograferar.

web_DSC2116

Använd dig av linjerna i ditt motiv för att stödja din komposition och skapa ett djup i bilden. Som här då träden bildar en konstgjord oändlighet, bara för att jag valt en vinkel där de står i raka led efter varandra. Här hjälper även linjen som stigen skapar för att ytterligare ge kompositionen en riktning och tack vare den så sugs betraktaren in i bilden. 

 

  • Komposition – lär dig komposition så du sedan kan bryta reglerna

Komposition är förstås en smakfråga men det kan ändå finnas skäl att i alla fall till en början hålla sig till de klassiska reglerna. Du klarar dig bra till en början med två olika kompositioner: centralkomposition, då du placerar ditt motiv mitt i bilden, och det klassiska gyllene snittet, då du placerar ditt motiv i ett av bildens fyra hörn. Håll dig till dessa två kompositioner och försök att alltid vara på samma höjd som ditt motiv då du fotograferar (för att undvika förvrängda linjer) så klarar du dig bra.

Blomstrande_fotograf_nyborjar_tips_05 Blomstrande_fotograf_nyborjar_tips_01

 

  • Klichéer och stereotypier – Var medveten om hur du väljer att avbilda olika personer och händelser

Att påstå att fotografier visar sanningen är en lögn. Som fotograf har du en otrolig makt i hur du väljer att avbilda olika saker och ting och detta är något du måste bli medveten om.

Det är ju i sig inget fel på klichéer (de har ju blivit vanliga av en anledning) men tyvärr så är de ju i ordets sanna bemärkelse inte så intressanta eftersom man har sett dem för många gånger. Jag menar inte att man inte skall fotografera solnedgångar, närbilder på regnstänkta blommor m.m men vill man utveckla sitt fotografi kan man försöka tänka ett steg längre i sitt val av motiv. Det kan räcka med att ta med ett till element i sin komposition av solnedgången eller att flytta den regnstänkta blomman till en annan miljö för att motivet skall bli intressantare.

När det gäller fotografens makt så är stereotypier allvarligare än klichéer. Stereotypier speciellt vid porträttfotograferingar är något som även många erfarna fotografer borde tänka lite mera på då de fotograferar. Bara en så enkel sak som att fotografera människor antingen underifrån eller ovanifrån ger starka associationer som man måste vara medveten om. Vanligt är att man fotograferar någon lite underifrån om man vill styrka känslan av makt och status och att man fotograferar ovanifrån om man vill ge en mjukare och mera sårbar bild av en person. Detta används tyvärr alltför ofta för att göra män stora och starka och kvinnor små och späda. Så var medveten om ditt perspektiv så du inte spär på könsrollerna av bara farten.

Blomstrande_fotograf_nyborjar_tips_03 web_DSC5298

För att avrunda och klargöra – när ni kastar er in i fotografin så vill jag uppmuntra er att gå i alla fällor. Testa på allt, även om ni redan fått höra att den är en kliché, för det är så man lär sig och det är så man utvecklas. Gör allt som faller dig, allt som låter roligt och allt som gör dig inspirerad. När du lärt dig reglerna utantill så är det dags att börja bryta mot dem. Det är hur du väljer att följa och bryta dessa regler som skapar ditt bildspråk, din röst som fotograf. Mera om det en annan dag.

Julia

3 Responses

  1. Ville Kavilo
    | Svara

    Tack för en bra sammanfattning att dela med dem som vill utvecklas från nybörjare!

    • Julia
      | Svara

      Fint att du tycker så Ville! Det är alltid svårt att sammanfatta då man själv är så djupt inne smeten men man måste ju börja någonstans. Det lär nog bli många inlägg till på detta ämne.

  2. […] en fortsättning på inlägget om hur man går från nybörjare till fotograf så tänkte jag idag skriva lite om en sak som ofta skiljer nybörjare åt från professionella […]

Leave a Reply